2007. december 11., kedd

Pain sans pétrissage version accélére

A másfél órás buci

Igen kérem szépen, jól olvasta. A 12 órán keresztül kelesztett házikenyérnek egy időre befellegzett. Legalábbis az én háztartásomban.

Néhány hete egy francia nyelvű blogon, ahol a blogger épp nagy lelkesen prezentálta a mostanában sokak által (például általam) igen favorizált dagasztás nélküli kenyerét, egy szemtelen kommatoló fennhéjázó modorban kezdett hencegni, hogy "Hja kérem, ez már lejárt lemez! 12 órás kelesztés? Piha! Ugyan, ne töltse itt feleslegesen az idejét a mélyen tisztelt publikum, tessék csak bátran átfáradni az én kis blogomra, mert én, kerem szépen, ugyanilyet tudok mindössze másfél óra alatt." Nem szeretem ugyan az ilyen arrogáns frátereket, de ha ezzel az volt a célja, hogy felhívja magára a figyelmet, akkor sikerült neki.

Azt mondtam magamnak, hogy "Cc-cc-cc, majd hiszem ha látom!", és azzal átszörföltem a blogjára. Elolvastam, lefordítottam, felvéstem a receptet egy cetlire, aztán belöktem a fiókba, hogy majd ha egyszer lesz egy unalmas délutánom, akkor letesztelem az ürgét.
Végül ma délben kiderült, hogy már egy morzsányi kenyér sem maradt vacsorára, úgyhogy vagy elmegyek boltba, vagy megpróbálom azt a híres másfélórásat. Ha ehetetlennek bizonyul, akkor este még mindig elugorhatok a boltba.

Nos, ezennel ünnepélyesen megkövetem azt az ismeretlen urat, mert bár lehet hogy a modorán még akad csiszolnivaló, de hazugságon nem kaptam. Egyszerűen remek kis bucikák születtek a kezem alatt, és csak azt bánom, hogy sehogysem sikerül újra megtalálnom a Nemkedves Úriember blogját, hogy személyesen is tolmácsolhassam végtelen hálámat.


Hozzávalók (nyolc db. zsömleméretű bucihoz):
- 750 gr liszt
- 1 ek szárított élesztő
- 2,5 tk só
- 500 ml melegvíz
- 100 ml tej
- 1 ek méz

Egy nagy keverőtálban (de tényleg nagy legyen) kimértem a lisztet, hozzákevertem az élesztőt és a sót, egy másik tálban pedig összeöntöttem a vizet, tejet és a mézet. A folyékony részleget a száraz részleghez öntöttem, és kézzel alaposan összekevertem kb. egy percnyi turkálással.
Egy kis liszttel meghintettem a massza tetejét, lefedtem folpakkal, és másfél órára odaállítottam a meleg radiátor mellé.
Egy óra múltán bekapcsoltam a sütőt 240 fokra, és egy vizzel félig töltött mélyebb tepsit helyeztem a sütő aljára.
Elővettem két sütőlapot, sütőpapírt szabtam rá, és félretettem.
A másfél óra leteltével a nagyar nőtt ragadós tésztát igen-igen erősen lisztezett deszkalapra borítottam, kicsit lapítgattam rajta, és egy pizzavágóval nyolc egyenlő részre osztottam. Minden részt kétszer meghajtottam, és a hajtással lefelé a sütőlapokra helyeztem. Itt gyorsan kell dolgozni, nem tesz jót a tésztának ha sokat nyomogtajuk, tapicskoljuk.
A recept nem írta ugyan, de én a biztonság kedvéért még pihentettem őket kicsit egy konyharuha alatt, de épp csak annyi ideig, ami alatt elmostam a keverőtálat meg az eszközöket, és lepucoltam a deszkát.
Ekkor aztán az előmelegített sütőben két részletben kisütöttem a képen látható bucikákat mindössze 20 perc alatt.

30 komment:

Unknown írta...

Szuper! Ezt megsütöm!

rever írta...

Én nem értem az egész felhajtást. Szeretek dagasztani, de most nem tudok, eltört a könyököm, így nehéz.
De. A kenyérsütőgép megdagasztja, pihenteti, keleszti, pont másfél óra alatt.
Aztán ketté vágva, 20 perc alatt megsüti a sütő.
Mellesleg nem sok a folyadék?

Névtelen írta...

Mondjuk nem mindenkinek van kenyérsütöje, úgyhogy lehet, egyeseknek mégis jól jön egy ilyen recept...

Mademoiselle írta...

Nem sok. Pont ennyi kell.

Egyébként valóban nincs mindenkinek kenyérsütője, például nekem sincs. Lehet hogy egyszer veszek majd, de egyenlőre nincs rá keret, addig pedig igenis nagyon jól jön, hogy van olyan gyors recept amihez nem kell egy plusz áramfogyasztó masina, vagy többéves dagasztási gyakorlat, pláne ha egy olyan abszolút kezdő kenyérsütőről van szó mint én.
Lehet hogy ciki, hogy a recept ilyen egyszerű, és degradáló lehet valakinek, aki nyilván káprázatos péktermékeket alkot nap mint nap, de nekem, aki egy hónappal ezelőttig soha életében nem sütött kenyeret igenis felemelő a sikerélmény, hogy egy szép és finom kenyérkét tálalhatok fel, amit a saját kezemmel készítettem.

Névtelen írta...

Ezt is kipróbálom, ha az ember nem a másnapi kenyérre készül, sokkal barátságosabb a 1.5 óra a 12nél. Nagyon kíváncsi vagyok!

Ha Franciaországban élnék,kizárt lenne, hogy kenyeret süssek. Csak azért keresem a csúcskenyér receptet, mert katasztrófa az itthoni kínálat (bocsi, Bp-n kb.3 féle pék kenyere ehető).

A kenyérsütőnk szintén katasztrófa - hogy ilyen negatív legyek ma - olyan rossz kenyereket, ami abból kijön ritkánk ettem. Bizonyára a géppel van a baj, de én feladtam a kísérletezést (nem én vettem: a különböző kenyerek programjai vannak feltüntetve, szóval még dagasztani, keleszteni sem tudom betenni, hacsak nem akarom az órát nézni). Marad a jól bevált sütő. LepkePillangó

Névtelen írta...

Megsütöttem......,de valamit nagyon nem jól 'csináltam':(Nos,a végeredmény tulajdonképpen nem lett rossz,a párom szerint finomabb,mint a 12 órás dnk,de nem sült meg 20 perc alatt,hanem az a két sütőlap kb 2 óra alatt.A sütőm nem rossz,kb fél éves,(nem hőlégkeveréses,lehet,hogy ezért tartott ilyen soká?)Nem igazán hasonlít a képen láthatóra.....Érdekes modón,az első 4 darab szebb,magasabb lett,mint a második négyes,ami ugye,kelt még plusz egy órácskát.
(közben a fél tepsi víz elpárolgott,és frászt kaptam,hogy odaégtek zsemlék,pedig csak a tepsim füstölgött:))
Azért köszi a receptet,megtartjuk!!
Üdv!
Zsuzsa

Névtelen írta...

Mademoisselle, tényleg 750 gr, tehát 75 dkg liszthez csak 1 ek szárított élesztőt ír? Nehéz elképzelni. Vagy éppen ez a trükk benne?

köszi, Nóri

Mademoiselle írta...

Igen egészen biztos, hogy jól írtam a mennyiségeket, és annál is inkább biztos vagyok benne, mert én magam is grammra és milliliterre ugyanezekkel készítettem, és tökéletes lett.

Viszont tudjátok, mit gondolok?
Én nem leveseskanállal mérem ki az élesztőt, hanem van egy olyna mérőkanál eszközöm, mint amit angolok meg az ameriakiak használnak. Arra az van írva, hogy
1 tbs (evőkanál) = 15 ml

Remélem ez az adat segít valamit.

Zsuzsi, arra is gondoltam, hogy a magyar liszt nem pont olyan fajta volt mint a francia, én Type 45-ös lisztet használtam hozzá, úgyhoigy esetleg próbálj meg mégis egy kicsit kevesebb vizet tenni bele. És jó meleget!

Névtelen írta...

Az egy ek élesztő,az lehetséges,hiszen a 12 órás dnk-hez csak 1 tk kell.
A meleggel nem volt baj,mert 275 a maximum,és azon sütkéreztek:)
Előfordulhat,hogy a liszt különbsége miatt tartott ilyen soká,de nem problémázunk rajta,ma készült még egy adag,amihez BL 80-ast ,hozzá kevés tk.tönkölyt és késhegynyi aszkorbinsavat kevertem.Az időt nem is néztem,mikor megsültek kivettem őket.A lényeg,hogy a fiúk meg voltak vele elégedve:)
üdv!
zsuzsa

Mademoiselle írta...

én a 12 dnk-hez csak 1/4 teáskanál élesztöt használok.

Nem sült meg nagyon a teteje így, hogy majdnem két órát pirult a sütőben?

Névtelen írta...

Valóban csak negyed tk élesztő kell,én írtam el!Egyáltalán nem pirult meg a tetejük a buciknak(számomra is érthetetlen),mivel az aljuk kezdett sötétedni,ezért is menekítettem ki őket.Egyébként a két tepsi volt két óra,tehát adagonként egy óra volt a sütési idő.Már arra is gondoltam,hogy a gázszolgáltatóval van a gond,viszont a tepsiből elpárolgott a víz,így nem tudom rájuk fogni:)

Cukroskata írta...

Elnézést a tudatlanságomért, :-) de mi az a DNK?

Mademoiselle írta...

DNK = Dagasztás Nélküli Kenyér

Cukroskata írta...

Rájöhettem volna. Köszi :-)

Orsi írta...

Kedves Mademoiselle,

Én csak dícsérni tudom a receptet, mivel szuper és nagyon jól jön, hogy ennyi idő alatt ilyen finomat tudok készíteni. Mindenkinek ízlett, ezzel vártam reggel a családot, hozzá az este előre elkészített kencékkel. Mit mondjak .. jót reggeliztünk, nekem az ebéd ki is maradt. Megjegyzem: van kenyérsütőgépem, amit már megbántam, hogy kértem. Nagy a helyigénye, túl tömör kenyeret süt. Azért majd abban is sütök kenyeret (van egy tejes kenyér, ami tényleg finom) mert a világért nem szeretném megbántani életem párját, aztán egyszer csak elromlik ... Ha elfogadtok egy tanácsot, felesleges - főleg ha ilyen szuper receptek vannak forgalomban!

Mademoiselle írta...

Orsi, szerintem semmiképpen ne "romoljon el" az a gép, mert ha sütni nem is sütsz benne, azért dagasztani kiváló! Nekem nincs kenyérsütőm, de ha lenne olyan gép ami csak dagaszt, hát istenuccse, én befizetnék egyre :-) Olyan kalácsokat tudnék sütni!! Meg olyan kenyereket, hogy ihaj! Nem abban sütném meg, csak megdagasztatnám vele, aztán uccu a sütőbe :-)

Orsi írta...

Nekifutok a gép használati útmutatójának és megkeresem lehet e csak dagasztani vele. Ha lesznek értékelhető tapasztalataim, megosztom veletek. A gépi receptek ugyanis általában szörnyen szivacsos kenyereket eredményeznek, szerintem sokan ezért adják fel. Én legalább a tejes kenyeremben vígaszt leltem. :-) Hátha kedvet lehet csinálni néhány gép-tulajdonosnak, hogy porolja le és inkább csináljon vele valami hasznosat.

Zsófi írta...

Na ma en is felugrottam a bandwagonra es megsutottem (visszajottunk Krakkoa, ahol majdnem olyan siralmas a boltikenyer-helyzet, mint otthon).
Szuper lett, koszi!!! Ezentul minden heten meg fogom ejteni, mar latom.

Mamma írta...

Mademoiselle, véletlenül nem ennél a fiúnál láttad a receptet??:-))
http://href.hu/x/4emt

Fromdtod írta...

Orsi! A tejes kenyérről van-é valami leírásod? Ha már így...

Névtelen írta...

Köszönöm a babérokat amit az általad közzétett kenyerekért kapok!!! Hetek óta nyűgözön le ismerőseimet hogy pasi létemre saját kenyeret sütök. Csináltam már simát, tökmagosat, kicsit és nagyot, de a legjobban a legutolsó sikerült aminek a belsejébe szalonnával tekert virslit raktam! Olyan kis kifliszerűek lettek és marha finomak! KÖSZÖNET NÉKED!!!

Mademoiselle írta...

Örülök hogy bejöttek a kenyerek Ares :-) Hú, ez a virslis de jó ötlet, én is kipróbálom! Ha vannak még ilyen fejlesztéseid feltétlenül oszd meg velem is! :-)

Névtelen írta...

szia, épp most sülnek a bucik, már most jól néznek ki, és már most jóllaktam a nyers tésztával (imádom!!! a család azt mondja, nagyapai örökség :))
a kenyérsütőgép-témához szeretnék hozzászólni, nekem van, a legprimitívebb fajta, van egy db bekapcsológombja, és 3 programgomb: fehérkenyér, félbarna kenyér, feketekenyér. és nagyon szeretem. (mondjuk a lekvárfőző funkciót nem bánnám, de hát ez van, vagyis ez volt anno a legolcsóbb :)).
egyrészt ismerőstől kaptam nagyon jó alapreceptet, sima finomliszthez, az mindig sikerül, csak a héja lesz puhább, mint a bolti kenyérnek, de egy barátnőmnek pl fel sem tűnt, hogy gépi kenyeret eszik. a használati utasításban meg volt egy nagyon jó fahéjas kuglóf-recept, simán ver bármilyen más kuglófot.
kenyérsütőgépet leginkább akkor szoktam használni, amikor nincs időm pepecselni-mosogatni, mert beledobok mindent max két perc alatt, és másfél óra múlva kész a kenyér, vagy pedig a kedvesem használja, ő nem szeret a konyhában ügyködni, de géppel simán megsüti a teljeskiőrlésű biokenyerét. egy fokkal tömörebb lesz, mint a biobolti, viszont negyedannyiba sem kerül.
szóval szerintem a sütőben sütést nem váltja ki a kenyérsütőgép, de nekem a sütőben sütés sem váltotta ki a kenyérsütőgépet.

Unknown írta...

Én most készítem az első próbámat villanysütőben. Ha vizzel telt tepsit teszünk alulra, akkor a sütő hőfoka nem megy 160 fok fölé, mert a víz párolgása elvonja a többi hőt!
Az eredményt ettől függetlenül meglátom.

Névtelen írta...

Szia Mademosielle!
Hálás köszönet a receptért, isteni lett a kenyér! Nagy kenyérsütő vagyok, de ez eddig a csúcs. Az állaga másnap is nagyon jó, hamar elkészül (én kenyérsütőgépben dagasztottam és villanysütőben sütöttem), egy picit többet kelesztettem, amíg a sütő bemelegedett. A gyerekeim is imádják, nem annyira tömör, mint általában a többi kenyér. Még egyszer köszi! További jó főzést-sütést! Anikó

Mademoiselle írta...

@Kedves Anikó, nagyon örülök, hogy bevált a recept, én is gyakran megcsinálom, már teljesen le is szoktunk a bolti kenyér minden fajtájáról.

Mostanában nagyon sokat kisérletezem rendes dagasztott kenyerekkel, szépen megizmosodtam, voltak sikereim, és kevésbé sikeresek is, de ez a DNK nekem is mindig alap, ha gyorsan kell kenyeret rittyenteni.

@Gábor nálad milyen lett az eredmény? Remélem ott is izlett :-)

Névtelen írta...

Ma én is megsütöttem, és igazán finom lett, igaz én tettem hozzá teljes kiőrlésű rozslisztet is, és 20 perc alatt mind a 8 megsült.
A kenyérsütőmet én is már csak dagasztásra használom :-). Amúgy meg úgy tudom, lehet kapni kimondottan dagasztógépet is. (gigi a konyhában)

Nyurga írta...

Sziasztok,
Kicsit régen volt már az utolsó hozzászólás, de remélem még észrevesztek :)
Én nem vagyok még túl gyakorlott ezen a téren, most szeretném ezt a kenyeret kipróbálni. Sajna szárazélesztő helyett rendes, nedves élesztőt vettem - csinálhatom azzal, vagy ez valami kardinális dolog?
Előre is köszi,
NyurgA

Névtelen írta...

Bocsi, de most jártam erre és látom ezt a kenyér kérdést:-)) Ajánlanám, hogy nézzetek be Limara pékségébe, ha kivétel nélkül -gyakorlatlanul- sikeresek akartok lenni pékáruban! Garantált és gyors!Kipróbáltam!
Ildi

Névtelen írta...

Ki milyen lisztbôl vagy lisztkeverékbôl próbálta eddig?